Wspaniale!
251 940 złotych!
Taką imponującą kwotą Ministerstwo Edukacji Narodowej wsparło nasz szkolny projekt w ramach konkursu “Młodzi Obywatele”. Ministerstwo doceniło merytoryczność i innowacyjność naszych propozycji, uznając nasz projekt za jeden z najwartościowszych spośród kilkuset zgłoszonych z całej Polski.
Znaleźliśmy się w ścisłej czołówce, wśród 8% najlepszych!

Wsparcie instytucji rządowych pozwoli nam w pełni zrealizować marzenie, aby nasza szkoła była integralną częścią lokalnej społeczności, miejscem, gdzie młodzi ludzie nie tylko skutecznie przygotowują się do matury, ale przede wszystkim do życia w demokratycznym państwie i uczą się brać za nie odpowiedzialność. Gdzie znajduje się równowagę między potrzebą intelektualnego rozwoju a psychicznym dobrostanem. Gdzie kształtuje się umiejętność krytycznego myślenia i radzenia sobie w rzeczywistości powszechnej dezinformacji.
Za tym sukcesem stoją konkretni ludzie reprezentujący naszą szkolną wspólnotę: przedstawiciele zarządu SKT Nr 10, nauczyciele i uczniowie: Jolanta Sawińska, Karolina Fenicka, Kuba Jarzyna, Leszek Janasik, Joanna Pietrzkowska, Weronika Dziąg, Marcin Jażyński, Krzysztof Lewenstam i nasz nieoceniony – Jan Bęczkowski – uczeń klasy III. Bardzo dziękujemy!
Założenia projektu (warto doczytać do końca, bo to wielka rzecz!)
Projekt zakłada realizację kompleksowego programu edukacji obywatelskiej skierowanego do uczniów liceum oraz mieszkańców Milanówka. Promuje wartości demokratyczne, współpracę, aktywność obywatelską i refleksyjność. Angażuje młodzież, nauczycieli, ekspertów i instytucje lokalne. W efekcie uczestnicy zdobędą wiedzę o instytucjach publicznych, prawach obywatelskich i współczesnych wyzwaniach społecznych, rozwiną kompetencje społeczne, organizacyjne i komunikacyjne oraz doświadczą realnego wpływu na otoczenie.
Składa się z działań obywatelskich, edukacyjnych i społecznych.
Oto pełna lista:
- Narodowy Model European Parliament (13–16 czerwca 2025) – trzydniowa symulacja obrad Parlamentu Europejskiego z udziałem młodzieży z całej Polski. Sesja obejmuje pracę komisji tematycznych, debatę plenarną, uchwalanie rezolucji i wizyty w instytucjach publicznych. Projekt rozwija kompetencje obywatelskie, argumentacyjne i współpracę międzyszkolną.
- MiniMEP (13–14 grudnia 2025) – dwudniowa lokalna sesja parlamentarna, skierowana do uczniów z regionu. W jej ramach uczestnicy przygotowują dwie rezolucje społeczne.
- Debaty lokalne (wrzesień–grudzień 2025) – uczniowie prowadza̧ debaty na temat roli szkoły i miasta, wykorzystując wyniki badań uczniowskich. Jedna debata wewnętrzna, druga otwarta dla mieszkańców.
- Wizyty edukacyjne w instytucjach publicznych – wyjazdy do Sejmu RP, Sejmiku Województwa Mazowieckiego i Biura Rzecznika Praw Dziecka, połączone z obserwacją obrad i spotkaniami z przedstawicielami instytucji.
- Work–life balance. Uczymy się oddychać – cykl warsztatów o dobrostanie psychicznym, relaksacji i zarządzaniu stresem, zakończony wyjazdem do Kazimierza Dolnego i jednodniowymi warsztatami w terenie.
- Giełda Wiedzy – cykl warsztatów z ekonomii, finansów osobistych, inwestowania oraz wycieczka do Centrum Pieniądza NBP i firmy lokalnej.
- Fake newsy i pseudo–argumenty – warsztaty z logiki stosowanej, rozpoznawania błędów argumentacyjnych i analizowania manipulacji. Uczniowie tworzą przykłady i analizują realne komunikaty z mediów i polityki.
- Dlaczego warto popełniać błędy? – warsztaty refleksyjne łączące filozofię, psychologię i nauki poznawcze. Uczniowie uczą się rozpoznawać mechanizmy poznawcze, iluzje i funkcję błędu w rozwoju.
- Szkoła jako przestrzeń obywatelska