Szanowni Państwo!
Od pięciu dni prowadzimy zajęcia on-line. Postanowiliśmy podzielić się naszymi doświadczeniami.
Na początek „A,B,C – Zanim zaczniesz lekcje on-line”. Polecamy uwadze!!!
Tekst Leszek Janasik
A, B, C…
Zanim zaczniesz lekcje on-line z kamerą i mikrofonem, kilka uwag praktycznych
Skoro to czytasz, to pewnie za chwilę będzie Twoja pierwsza lekcja on-line… Zachęcam do uważnej lektury, może się przyda kilka moich spostrzeżeń…
WAŻNE! Założenia:
1. To musi się udać! Nie przejmuj się porażkami! Kto się nie przewróci, ten się nie nauczy…
2. Zgromadź potężne pokłady cierpliwości, na tyle duże, żeby nie przeklinać na lekcji, jak coś po raz kolejny się nie uda
3. Nastaw się psychicznie, że uczniowie mogą cię wiele nauczyć. Nie trzeba bać się braku umiejętności – dla uczniów to będzie świetna lekcja wychowawcza i trening komunikacji!
To zaczynamy:
1. Na samym początku lekcji po krótkim przywitaniu ustal zasady komunikacji – PROPONUJĘ jak najszybciej poprosić uczniów, aby wyłączyli mikrofony. Jeśli któryś z uczniów będzie chciał zabrać głos, niech pisze na czacie!
2. To TY udzielasz głosu uczniom, mówiąc: “Drogi Zenonie, włącz mikrofon i odpowiedź na pytanie” lub “Jeśli ktoś z Państwa chce zabrać głos, niech napisze na czacie”
3. WAŻNE! Po ustaleniu zasad komunikacji sprawdź możliwości mikrofonu:
– poproś uczniów, aby pisali na czacie proste odpowiedzi na twoje pytania – tak lub nie
– stań około 1m od komputera i zapytaj zwykłym NIE PODNIESIONYM głosem“czy dobrze mnie słyszycie?”
– jeśli przeważają odpowiedzi “tak” to stań 3m od mikrofonu i powtórz pytanie
– jeśli przeważają odpowiedzi “tak” to stań 5m od mikrofonu i powtórz czynność
UWAGA! Jeśli w czasie zajęć będziesz pisał na tablicy, to stań przy tablicy i zrób próbę głosu w różnych “pozycjach” np bokiem, tyłem, przodem – to naprawdę pomaga, jeśli wiemy, kiedy uczniowie nas słyszą!
Właśnie poznałeś zasięg mikrofonu, wiesz, jak daleko możesz się odsunąć od komputera i jak głośno powinieneś mówić!
Również ważne!
“Próba optyka”
Czyli potrzebujesz coś napisać na tablicy…
Prosta, ale ważna sprawa. Napisz na tablicy litery od “A” do “H”, ale zmieniając ich wielkość od znacznych rozmiarów A do malutkiego H
A B C D E F G H
Następnie poproś uczniów, aby na czacie napisali dwie litery, które są u nich najlepiej widoczne.
Teraz już wiesz, jak mówić i pisać na zajęciach on-line! Głowa do góry, za tydzień będziesz mistrzem! Po powrocie do normalności, na jakimś spotkaniu “integracyjnym” będziemy śmiać się z naszych pierwszych doświadczeń, ale za razem będziemy mogli być dumni – daliśmy radę!
UWAGA! Po kilku dniach pracy on-line mogę śmiało powiedzieć, że głos zdecydowanie bardziej się męczy (nie widząc uczniów tylko komputer, mówimy podświadomie głośniej) – dlatego warto pomyśleć o tym na początku!!!
Do przemyślenia – pamiętajmy, że teraz uczniowie będą sporo czasu spędzać przed komputerem, tabletem, czy komórką. Koniecznie trzeba z nimi robić jakieś proste ćwiczenia fizyczne śródlekcyjne.
UWAGA!
Praktyczne teksty związane z prowadzeniem zajęć będą publikowane na fb: https://www.facebook.com/slo5milanowek/
W najbliższych dniach będzie uruchomiona witryna internetowa – praktyczny poradnik napisany przez nauczycieli dla nauczycieli! Prosimy bacznie obserwować FB!
LINK DO PLIKU do wydruku PDF!
http://www.slo5.edu.pl/on-line/A_B_C-lekcje-online.pdf